Leren van je logboek- Deel 3 Dagboek

Verken, herken en erken je grenzen

 

Tekst: Frank Heldoorn

www.frankheldoorncoaching.nl

 

 

Deel 3 ? Dagboek

 

Je lichaam uit balans brengen. Daar gaat het om. Maar dat dient wel met mate te gebeuren. Anders zal al het nieuwe slecht uitpakken. In je logboek dien je altijd nieuwe trainingsprikkels duidelijk te omschrijven. Zo kun je in geval van blessures soms heel eenvoudig de oorzaak achterhalen. Voorbeelden van een nieuwe trainingsprikkels buiten eenvoudigweg langer/vaker/intensiever trainen die slecht nieuws kunnen betekenen zijn: - Start krachttraining. Spieren zullen zich razendsnel aanpassen aan de nieuwe prikkel, pezen doen er wat langer over. Waar je normaal rust had en nu krachttraining toevoegt kan het herstelproces behoorlijk verstoord worden. Noteer ook de aard van de krachttraining. Als deze teveel afwijkt van hetgeen je buiten doet zal dat ook tot problemen kunnen leiden. Loopscholing: daar zit je dan met je verbeterde techniek?..geblesseerd.- Nieuwe fietsschoenen. Duizenden omwentelingen spoort de knie in een bepaalde hoek en richting. Kleine afwijkingen kunnen grote gevolgen hebben. Aanpassing zadelhoogte. Hetzelfde verhaal als hierboven.

 

 

Dagboek

 

Een logboek is traditioneel gezien slechts een weergave van de gebeurtenissen. Maar het gaat er natuurlijk om dat je bovenstaande voorkomt en tegelijk het maximale uit je trainingen haalt. Je logboek is jouw persoonlijke relaas van je trainingen en je reacties daarop. Dagboek ?want heel persoonlijk- is wellicht een betere benaming. Leer met je dagboek je fysieke grenzen kennen en leer tijdig ingrijpen. Die (v/h)erkenning van mijn grenzen was een van mijn sterkste kanten.

 

Train ze!!!


Ogenblik a.u.b. ...