Rondje Markermeer 2008

Onder goede weersomstandigheden is het rondje Markermeer (190 km) afgelopen zondag afgerond. Helaas stonden er maar 7 leden aan het vertrek en sloot zich nog 1 introduc?? vanaf de pont bij Naarden bij ons aan, veel te weinig voor zo?n mooie tocht die al vele jaren een vaste plek op de kalender heeft en meestal met 2 snelheidsgroepen en meer dan 20 leden verreden wordt. Hopelijk heeft de aanstaande vakantieperiode er mee te maken gehad (voorheen werd deze tocht in het naseizoen gereden). Albert de Jong was als vrijwilliger in de Hyundai volgwagen als vanouds weer de hele dag voor ons in touw. Albert kreeg in Naarden reeds gezelschap van Robert die een spaak in zijn achterwiel brak en door een fikse slag in zijn achterwiel niet verder kon?.(en dit keer geen reservewielen bij ons) zodat we de rest van de dag de ondersteuning van 2 ploegleiders hadden. Later die dag zou Robert nog een stuk op de fiets van Hans Dijkhuizen verder kunnen rijden die de batterij geheel leeg had en Robert dus de mogelijkheid had zich op de Merida van Hans nog even in het zweet te werken. Bij Almere hadden we dus de overtocht met de pont omdat de Hollandse Brug nog niet klaar was voor het fietsverkeer?? De collega van Jan Willem uit Naarden stond ons aan de overkant op te wachten en hij verraste ons met een nieuw stuk route vanaf de pont t/m Muiden. Voordat we het wisten?.met het windje in de rug, zaten we op het terras bij de Waag in Monnickendam. Via mooie slingerwegen langs het IJsselmeer kwamen we rond het middaguur bij de stationsrestauratie in Enkhuizen aan?..daar zag het er even dreigend uit maar het bleef droog. Na een uitsmijter naar binnen te hebben gewerkt vertrokken we een uurtje later voor de rit over de dijk richting Lelystad?.ook dit ?obstakel? werd vlotjes genomen. Voor vieren (ondanks mijn lekke band op de knardijk) en met 190 kilometer op de teller draaien we Zeewolde alweer in zodat we nog ruim binnen waren om de laatste verrichtingen van de renners in Frankrijk op de buis gade te slaan.

 

Dit jaar is het overigens opvallend dat de animo en opkomst bij tochten van rond de 100 kilometer of minder steeds hoger ligt...met een groeiend ledenaantal en groep 2 rijders/opstappers wellicht logisch. Voor (eigen) evenementen van 150 kilometer of meer (bijvoorbeeld de Koops tot Koops) met een grote organisatie, zien we echter dat maar een beperkte zelfde groep deelnemers warm loopt??Dit is overigens een algemene landelijke tendens die ook bij de grote rondes waarneembaar is zoals bv een AGR, LBL en Ronde v Vlaanderen, waar het gros niet (meer) voor de 200 plus afstand kiest, maar voor de middenafstand of minder gaat.

 

Bij het samenstellen van de kalender van volgend jaar zullen we het in ieder geval meenemen en het e.e.a. daarop aanpassen. Zodat langere tochten sneller uit het TEP boek geprikt gaan worden, evt met een aanbevolen karakter.....want voor deze kilometervreters groep zijn overigens plenty mogelijkheden met diverse klassiekers/ATB ritten/cyclo's/etc.....op het programma. WTC georganiseerde evenementen zullen laagdrempeliger worden en zal sneller neer gaan komen op de eendaagse tochten van rond de 100 km zodat (ook voor de evenementensponsor) we weer met 2 snelheidsgroepen en een grote groep van start kunnen gaan.

 

Allemaal een prettige vakantie toegewenst.

 

Alexander


Ogenblik a.u.b. ...