Clinic Fiets je Fit van start gegaan

1e Zaterdagclinic Fiets je Fit. 6 september 2008

Clinic 1. Kennismaking, wennen aan de fiets, houding, materiaal.

 

De eerste Fiets Fit training zit erop, dit keer 3 deelnemers (Hans, Henry en Guido) en de trainers Eric van Cleef en ik, die stonden te trappelen om met de ATB op pad te kunnen, wellicht voegen de overige 3 deelnemers zich volgende week ook aan.

 

Na de kennismaking werd het materiaal ge??nspecteerd de helmen opgezet en gingen we op pad. De eerste les stond in het teken om vertrouwd te raken met de fiets en werd het schakelen met de voor en achterbladen bij diverse klimmetjes en afdalingen al geoefend. Ook een deel van het mountainbike-parcours werd daar in meegenomen. Gezien de meeste deelnemers weer sinds langere tijd wilde opstarten met sporten werd op de rustige opbouw gewezen en werden voldoende rustmomenten ingebouwd. Indien men dus 3x per week gaat fietsen, na iedere training onderbreken met een rustdag.

De voordelen van fietsen.

1. Ideaal voor mensen met overgewicht 

Een groot deel van het overgewicht wordt opgevangen door het zadel (zadelpijn J). Hierdoor worden pezen, spieren, botten en gewrichten minder zwaar belast dan bv hardlopen en de kans op blessures.

2. Iedereen kan het.

Fietsen is heel makkelijk te intregeren tijdens het dagelijks leven. Naar je werk fietsen, boodschappen. Hierdoor is de wekelijkse Nederlandse Norm gezond bewegen (5x per week een half uur matig intensieve lichaamsbeweging) makkelijk te halen.

3. Gewichtsverlies (vetverbranding)

Fietsen kun je op een lage intensiteit doen en heel lang volhouden, wat resulteert in een groot vetverbruik.

4. Betere gezondheid

Door te fietsen nemen je kracht en uithoudingsvermogen toe. Je conditie verbetert, je bent minder snel moe, trappen lopen gaat beter en je voelt je fitter, ook na de dagelijkse inspanningen. Je weerstand is groter en je hebt minder stress. (aanmaak van Endorfine?..dit is een lichaamseigen morfine wat voor een geluk/euforie roes zorgt na een fysieke inspanning).

5. Ontspanning door Inspanning

Je ontspant je doordat je tijd voor jezelf neemt en in de frisse buitenlucht actief bent. Door regelmatig te gaan trainen gaat het lichaam effici??nter werken, heb je een betere stofwisseling en op den duur een betere spier-vetverhouding. Je krijgt veel meer energie en  een (nogJ)beter lijf.

6. Gezondere Levenstijl.

Je gaat beter slapen, eten en drinken en je leert je lichaam beter kennen. Door fietsen te combineren met gezond eten en niet roken wordt het risico op hart en vaatziekten aanzienlijk verkleind, en helpt het overgewicht en diabetes te voorkomen.

Veiligheid.

  1. Helmplicht
  2. Houdt afstand van elkaar (minimaal 1 fietslengte).
  3. Train (in het bos) altijd met z?n twee??n, indien er iets gebeurt kan je maat je helpen.

 

Overbelasting

Door te snel te willen raak je overbelast. Wees matig in snelheid en regelmatig in frequentie. Fiets het liefst om de dag (3 x per week) met een rustdag ertussen.

In acht nemen!!!

  1. Langzaam opbouwen
  2. Neem je rustdagen
  3. Opwarmen en afkoelen (hartslag laten terugkomen/inrijden en uitrijden)
  4. Luister na je lichaam
  5. Veiligheid voor alles!!!!!!

Tot volgende week, vertrek om 10.00uur vanaf Bike Totaal Zeewolde, WTCers die het leuk vinden om aan te sluiten zijn uiteraard welkom.

Sportieve groet,

Alexander

 


Ogenblik a.u.b. ...