Charly Gaul Cyclo?.rijden met een wereldkampioen.

Deze rit stond al een paar jaar op mijn verlanglijstje, de Charly Gaul  Cyclo in Luxemburg.  Rob van Zetten had hem  dit jaar vastgeprikt in zijn programma.  Vanwege mijn nogal volle programma dit jaar geen absolute must?.maar toen Marc zaterdagavond belde dat er toch nog een plaats over was kon ik toch de verleiding niet weerstaan en sloot ik mij net zoals Frank Scheffer  last minute aan. Dit betekende wel dat zondagmorgen de wekker al om 3.00 uur afging en we om 3.15 uur met 4 man op pad gingen om op tijd in de startplaats Echternach in Luxemburg te arriveren.

Charly Gaul is de trots op wielergebied in Luxemburg. Winnaar van de Tour de France in 1958 en in 1956 en 1959 schreef hij de Giro d?Italia op zijn naam. Dit jaar de 19e editie van deze cyclo, Charly Gaul heeft zijn eigen rit ook een paar keer meegereden??de Luxemburgse kampioen overleed in 2005 op 73 jarige leeftijd.

Start 9.00 uur (160km) op het marktplein in Echternach. Ruim op tijd kwamen we in het centrum van Echternach aan, vervolgens lekker klaarmaken voor de start en nog even naar het inschrijfbureau om onze startnummers op te halen. De temperatuur voelde goed aan, dus korte broek met korte mouw en voor de zekerheid de windbreakerbody.  Tien minuten voor de start schuiven we in de voorste gelederen aan bij de startboog. Geen megagroot deelnemersaantal (250), zoals we bij de andere cyclo?s inmiddels wel gewend zijn.  De speaker meldt dat de eerste 20 kilometers geneutraliseerd verreden worden, dus motoren en auto?s ervoor. Wat volgt na de start is weer hypernerveus. Vol gas gaan we van start?.Rob zie ik al heel snel in de voorste groep met Frank en Marc in zijn kielzog, ik word aan beide kanten ingehaald op een onverantwoorde manier, je moet bijna beide ellebogen gebruiken om je positie te behouden. Als vlak voor mij bijna een paar renners plat gaan, vind ik het welletjes?..en laat me wat afzakken. Helaas helpt dat niet omdat de harmonica werking groter wordt en blijft het oppassen??af en toe volop in de ankers om daarna weer vol aan te zetten, dus dat werd er niet beter op??voortaan toch maar bij de start zorgen dat je direct vooraan zit.   

Herfstachtige omstandigheden.  Na 20 kilometer wordt de cyclo vrijgegeven en al snel verspreidt het veld zich en de nervositeit verdwijnt. Bovenaan het eerste klimmetje zie ik Rob staan die een snelle plaspauze heeft ingelast, ik ben net op tijd boven om in zijn achterwiel aan te sluiten. We rijden in een groepje ongeveer 10 kilometer met elkaar op tot het klimmetje bij het Kasteel in Vianden?.over de kasseien stuiteren we naar boven, het laatste stuk gaat over op asfalt met nog een stukje vals plat naar boven?..Rob rijdt daar net een tandje harder omhoog, ik besluit mijn eigen tempo te pakken en laat hem gaan. Kort daarna gaan de hemelsluizen open.  In een mum van tijd ben ik tot op de laatste draad doorweekt en met een krachtige wind is het op de open vlaktes gewoon koud. Ik voel dat ik achter op mijn velg begin te rijden?..ik richt een snelle blik naar mijn achterband?.ja hoor?..lekke band?..het gevoel in mijn handen en armen is op dat moment niet optimaal, dus met veel gewurm verwissel ik het bandje. Ik bemerk ook dat de blokken van de voorrem aardig zijn ingesleten. In de stromende regen stap ik weer op de fiets met op dat moment even weinig moraal, ik maak met zorgen om de remblokken en krijg het niet warm?.gelukkig komt er in die periode geen bord/mogelijkheid om voor de korte strecke (92km) te gaan.  Na een half uurtje en wat klimmetjes kom ik ondanks de aanhoudende regen en wind weer op temperatuur en de moraal is weer terug aan het komen. In de afdalingen ga ik wat voorzichtiger naar beneden en probeer meer op de achterrem te remmen.  Gelukkig blijf ik de hele dag op de been, in een afdaling gaat het wel bijna mis als een (Nederlandse) automobilist mij inhaalt en vlak daarna stopt om zonder richting aan te geven linksaf slaat?..ondanks dat ik de remmen volledig in knijp glijd ik men mijn slicks over het natte wegdek snel richting de rode Volvo station?.ik klik uit de pedalen, schuur met de stalen speedplay pedalen over het asfalt en met kunst en vliegwerk kom ik vlak voor de auto tot stilstand?.pfffffff.  Mijn ketting is wel tussen het grote en middenblad vast komen te zitten????...na wat heen en weer gewrik kan ik weer verder. Veel renners komen die dag ten val, Rob ging helaas ook onderuit en had wat materi??le schade aan de fiets.

Laatste 100 kilometer een ploegentijdrit met wereldkampioen Tom Cordes en Frans Staes. Rond het 60st kilometerpunt heb ik inmiddels het (mijn) toertempo verlaten en rij weer rond mijn omslagpunt in de flow door het Luxemburgse landschap. Er sluiten 2 heren aan in het groepje van 3 waar ik al een tijdje mee samen reed. Bij het eerstvolgende klimmetje verbaas ik mij in positieve zin over de klimcapaciteiten van een van de 2 heren die al op redelijk gevorderde leeftijd is, hij (Frans Staes) blijkt later in de uitslag ook hetzelfde bouwjaar van mijn vader te hebben (1947) en via Google zie je hem in uitslagen van wedstrijden staan van 40 jaar terug. Hij is samen met zijn fietsmaat?..een geblokte grote sterke kerel, in de klimmetjes kan ik hulp bieden om ze uit de wind te houden. Op het vlakke en in de afdalingen moet ik af en toe alle zeilen bijzetten  om het wiel van beide (!!!) heren te houden en zijn de overnames wat korter (vooral die geblokte kerel weet wat gas geven is) ?maar we blijven met z?n drie??n lekker doordraaien en verzaken niet.  Af en toe haakt er een renner bij ons groepje aan, die zit dan op de trekhaak?zonder mee te helpen?.eentje werd door Frans terecht gewezen toen hij onderaan de klim uit onze kont weg demarreerde naar boven nadat hij kilometers op het vlakke had meegelift, hij kreeg later de rekening gepresenteerd toen wij hem op het vlakke weer bijhaalde en geen kans gaven om aan te pikken. Tijdens de ravitaillering werd iedere keer wel even de tijd genomen om een flesje sportdrank, een banaan en eierkoek naar binnen te werken?..niet al te lang?.want in de regen koel je snel af. De laatste 100 kilometer ging in vliegende vaart en voor ik het wist stonden we bij de laatste verzorgingspost op 20 kilometer van de finish, waar het eindelijk droog was geworden. Er volgde nog een nare laatste klim die aardig doorliep en het melkzuur in de benen nog even kietelde?..om uiteindelijk weer in de startplaats Echternach aan te komen. Vlak voor de finish stonden Marc, Rob en Frank (die zich bij de bus aan het omkleden waren) mij al toe te schreeuwen. Bij de finish even de transponder van de fiets afhalen en ik geef mijn wielermaten een hand en bedank ze voor de samenwerking. Frans meld mij dat ik vandaag met een ?oud? wereldkampioen ploegentijdrit op de 100km en juniorenwereldkampioen heb samen gereden en wijst op zijn maat. Dit wekt mijn interesse en omdat we nagenoeg gelijk over de finishmat zijn gereden, zie ik later dat het Tom Cordes is geweest (inmiddels woonachtig in Baarle Nassau-Belgie) en doet mij onmiddellijk een bel rinkelen. Is 11 jaar prof geweest en heeft nog bij Superconfex en PDM gereden en heeft aan de ploegentijdrit en individuele wegwedstrijd (Olympische Spelen- Seoul) deelgenomen. Wereldkampioen 100km ploegentijdrit werd hij in 1986 met zijn kompanen Rob Harmeling, Gerrit de Vries en John Talen en juniorenwereldkampioen in 1984. Toch leuk???..

Rob v Zetten had een soortgelijkverhaal.....hij mailt het me net toe. Hij ging dus samen onderuit met een 60+renner "Jan v/d Horst" en kwam later met deze taaie man in een groepje te zitten. Hij melde terloops dat hij wel eens de ronde van Luxemburg gewonnen had, wereldkampioen was geweest en beroepsrenner...ja..ja...dacht Rob......totdat hij thuis aan het Googlen ging en het verhaal van deze renner zwart op wit bevestigd werd en hij rondreed met mannen als Jan Janssen. Een geweldig interview is na te lezen op: http://www.hsvdekampioen.nl/kennismaking.php?ID=1 (Echt de moeite waard om te lezen!!!).

Rond 16.00 uur zitten we weer in de bus voor de terugreis. Nog even oponthoud/file bij Spa ivm de uitloop van het verkeer want de F1 race werd daar vandaag ook verreden. Na een tussenstop bij de MC in Venlo?..zijn we om 21.00 uur weer thuis?..de luiken vallen bij mij een uur later dicht en een enerverende dag zit erop.  Een goed georganiseerde cyclo met heel veel verkeersregelaars en afzettingen van politie, brandweer en inzet van veel vrijwilligers onderweg met een goede verzorging.   

Uitslagen:  http://www.lacharlygaul.lu/Francais/2008F/gaul08a.htm

Tom Cordes: http://www.dewielersite.net/db2/wielersite/coureuruitslagenfiche.php?coureurid=1654

Sportieve groet,

Alexander

P.s.: Volgende week staat de Gerrie Knetemann Classic nog op het programma, kijk er erg naar uit met de start vanuit het Olympisch stadion in Amsterdam.  We gaan in ieder geval met een cluppie van 5 man?..heb je ook zin?.sluit je aan?voor een van de laatste race ritten van 2008.

 

 

 

  


Ogenblik a.u.b. ...