Nu-Swift Banneux-Klimmen in fraai zomerweer

Donderdagavond  23 april 2009.

Op donderdagavond begon de voorpret al in Zeewolde. Nu-Swift wilde als partner van de WTC Zeewolde voor deze rit eenieder in de gelegenheid stellen om in het bezit te komen van een wielershirt.  Altius was de gastheer waar de kleding werd uitgereikt en waar we weer hartelijk werden ontvangen met koffie.  Joop de Jong was ingeschakeld voor de fotoreportage en Albert de Jong zou hem bijstaan. Voor het fysiotherapeutisch test en trainingscentrum Altius gaan we met de aanwezige groep op de foto. Daarna fietsen we met zijn allen naar het Wok restaurant van de familie Tung. Voor het restaurant worden diverse foto?s geschoten met de Nu-Swift bussen erbij. Op de eerste verdieping de offici??le presentatie van het wielershirt aan het staflid van Nu-Swift Bert Vork, overhandigd door de broers en werknemers van Nu-Swift Gideon en Alexander. Met een hapje en drankje wat keurig was verzorgt door Dhr Wang Tung, sprongen we weer op de fiets?.vanuit de bus van Aart heeft Joop nog een paar mooie actiefoto?s geschoten die Nu-Swift voor promotiedoeleinden kan gebruiken. Michiel (met tulp in de mond) gaat in oktober trouwen en heeft de eerste kiek voor het album te pakken.

 

Zaterdagmiddag 24 april.

Een grote ploeg komt aan op de camping Schoonbron, ook de personeelsleden van Nu-Swift Ed en Daniel maken kennis met hun WTC fietsmaten van zondag. De gehuurde caravans worden ingedeeld en daarna schuiven we in het restaurant aan voor een lekkere maaltijd. Ed kiest voor een wielrennersmaal?Smile.asperges met hollandaise saus een plaatselijke lekkernij.  Een gezellige avond met een hoop voorpret voor de dag die komen gaat.

Zondagmorgen 7.00 uur D-Day.

Het is gelukkig droog?..het heeft de hele nacht geregend en het is nogal fris. 7.30 verzamelen we ons bij de ingang van de camping om daarna 3 kilometer naar de start in Klimmen te rijden.

 

Start Klimmen-Banneux-Klimmen 8.00 uur.

De temperatuur is gelukkig al snel opgelopen en enkele verwisselen nog snel de lange broek/shirt voor de korte koersbroek/shirt. Aan de start hebben zich weer een paar duizend toerfietsers ingeschreven voor de versie naar Banneux (130 km) of voor de korte naar Blegny (90km), gelukkig nog  lang niet zo druk als de Amstel Gold Race?.maar de weg naar Klimmen in Zuid-Limburg  voor dit pareltje onder de klimtoertochten in Nederland wordt door steeds meer fietsliefhebbers gevonden. Grote clubs, maar ook trio?s, duo?s en individuelen. Bij de inschrijftafel kan bij deze NTFU vereniging WTC-Klimmen voor de schappelijke prijs van 4 Euro worden ingeschreven of met energiepakket voor 8 Euro.  Voor de start nog even een groepsfoto met een 20 tal voor de karakteristieke kerk tegenover het caf?? ?t K??ppelke. Ook de 3 personeelsleden van Nu-Swift, Ed v/d Hoeven, Daniel Witteman en ondergetekende worden met mascotte Maurits ook op de plaat vastgelegd. Iets na achten vertrekken we richting het nog stille Valkenburg. Daniel en Ed gaan voor de kortere afstand die bij de mijn van Blegny het keerpunt heeft.  Begeleider Aart Karssen zou ons de hele dag volgen in de bezemwagen, samen met Maurits en Davey (en later bleek dat dit geen overbodige luxe was).  Ed had zijn Koga herontdekt in de schuur en na een checkup bij de plaatselijke fietsenmaker  en vervanging van de banden, wat hem betreft klaar voor vertrek.  Echter zijn fiets heeft een plattelandsverzet, maar hij gaat met deze fiets toch dapper de klim uitdaging aan.  In gezwinde vaart via Valkenburg rijden we met z'n allen naar de eerste klim van de Sibbegrubbe. Dan gaat het op en af door Margraten en St. Geertruid naar de Belgische grens en kan de eerste echt serieuze heuvel worden beklommen, die van La Heydt. Deze is lekker pittig en jaagt de hartslag weer omhoog. De natuur is hier ook schitterend met koolzaad, fluitekruid en wat al niet meer.  Stef (die met zijn zoon Richard deelneemt) wijst ons op een kapotgeschoten bunker rechts bovenaan een klim, het uitzicht is werkelijk adembenemend!  Een razendsnelle afdaling vereist veel stuurmanskunst en geen angst, de deelnemers aan de 1e clinic van Henk Lubberding kunnen in praktijk meteen oefenen wat de leermeester heeft voorgedaan op de Posbank.

Krijn en Frank zijn inmiddels uit het zicht verdwenen en zullen later deze dag nog oprijden met Lars Boom.  We blijven met een redelijke grote groep bij elkaar rijden tot de pauze. Voor de pauze rijdt Michiel 2 keer lek en worden daardoor vaak door dezelfde groepen ingehaald. Ook clublid Hans Lems met zijn maat Ad uit Amersfoort (ook hij gaat zich aansluiten bij de WTC Zeewolde, alvast van harte welkom Ad!!) zien wij deze dag vele malen?.later die dag zal Hans Lems Gert nog bijstaan na een klapband en schakelt hij met zijn mobieltje de materiaalwagen van de organisatie in. De steile kasseiklim over de muur van Dalhem is pittig maar kort, hier staan ook Aart, Davey, Maurits en de hond Max ons hartstochtelijk aan te moedigen??Aart verteld later die dag dat zijn bus heel veel moeite had om op deze klim boven te komen. Voor 10 uur passeren we de mijn van Blegny (inmiddels een museum), dit is het keerpunt van de kortere versie.  Collega Ed zou het maarliefst 55 km volhouden (met nul trainingskilometers in de benen), een prestatie van formaat met deze laaglandfiets waar geen bergverzet op zat. Hij zou zich in de bus aansluiten bij Aart en de jongens. Deze toertocht van 130 km heeft meer dan 2000 hoogtemeters, evenveel hoogtemeters als de 150km versie van de Amstel Gold Race van een week ervoor. Dus blijft het maar stijgen en dalen en is er weinig mogelijkheid om de hartslag weer een beetje tot rust te laten komen.  Via Olne en Nessonvaux en een lange klim naar de top arriveren we dan toch het bedevaartsoord Banneux op 300 meter hoogte. Dit keer geen dagjesmensen en zieken die hier troost zoeken maar vandaag overheerst het wielerpeloton, dat zich tegoed doet aan koffie, energiedrank en vlaaien, dan wel aan de eigen meegebrachte krentenbollen en bananen?.ook de energiepakketten worden vanuit de vrachtwagen van de organisatie uitgedeeld.  Gert zijn voorband is aan vellen (later die dag zou dus ook zijn Ultermo R achterband eraf klappen), Michiel is nog niet geheel hersteld van zijn griep, voelt zich niet lekker en staat zijn voorwiel af aan Gert en besluit Aart te bellen om zich aan te sluiten bij de rest in de bus.

Geert en Hans Kranendonk vertrekken alvast als duo en later ook vader en zoon Laarman. Na een lange rust dalen we af naar Pepinster en vandaar de loodzware klim naar Cornesse met een maximale stijging van 18 procent!  Al heuvelend gaat het naar Jos??, waar de kerk het al meer dan 10 jaar zonder spits moet doen. Net voor de controle in Val Dieu volgt de gevaarlijke afdaling, daar ging Wilfried vorig jaar hard onderuit??het is inderdaad weer oppassen geblazen op het geschraapte asfalt met scherpe haarspeldbochten. Bij de controlepost in Val Dieu zijn we ook Stef en Richard weer achterop gereden en besluiten na het vullen van de bidons weer gezamenlijk verder te rijden. Er volgen nog diverse korte klimmetjes met de stevige bij Aubel en bij de grensovergang De Planck. De groep dunt weer uit en het laatste stuk rijd ik samen met Max, de laatste 10 kilometer valt het niet mee om in zijn wiel te blijven en moet bij elk klimmetje in ?mijn stuur bijten? om bij te blijven.  De laatste kilometers schiet de kramp erin en laat ik Max gaan. We zijn inmiddels weer terug in Nederland en rijden langs de bierbrouwerij in Wijlre om kort daarna weer Klimmen in te draaien. Gezelligheid alom op het terras, iedereen geniet na op het zonovergoten terras en doet verslag van de belevenissen van de dag.

Op de camping in Schoonbron komen de meeste bijeen. Na het douchen schuiven we aan in het restaurant voor een lekkere Bourgondische maaltijd, onderwijl kijkend naar de verrichtingen van de profs tijdens Luik-Bastenaken-Luik die op een groot scherm wordt vertoond. Daarna sluit het overgrote deel het succesvolle weekend af en aanvaarden de reis terug naar huis. Met een leuk aandenken van clubsponsor Nu-Swift (wielershirt) in hun sporttas. Michiel zal met zijn gezin een weekje blijven en ik zal samen met mijn jongste zoon ook nog 1 dag blijven.

Dank gaat uit naar de sponsors: Nu-Swift, Joop de Jong fotografie, Altius, ConDoor en BikeTotaal. WTCers Albert de Jong en Aart Karssen en alle overige vrijwilligers die van dit WTC evenement een succes hebben gemaakt!

Bij dit evenement waren ook al 5 personeelsleden van Nu-Swift betrokken.

Wat mij betreft op herhaling volgend jaar april!!

Sportieve groet,

Alexander

 

 


Ogenblik a.u.b. ...