Coast to Coast verslag Aard Weijers

Coast to Coast

Door Aard Weijers

De voorbereiding:

Opbouw conditie: In de winter veel op de ATB fietsen in Het Gooi en op de Veluwe. Aansluitend in het voorjaar op de race fiets bij zowel de wieler toer club Zeewolde als de vereniging in Huizen. In totaal heb ik dit voorjaar ongeveer 3500 km gefietst en dat leek mij een goede voorbereiding voor de tocht die ik wilde gaan maken. De vraag voor mij bleef hoe ga ik die Rocky Mountains overkomen. Hiervoor kan je in Nederland op de weg niet trainen en ik ben geen man om in een sportschool dit te doen. Ik moet zeggen dat het mij is mee gevallen, hoewel ik nooit een klimmer zal worden.

Fiets: Eerst nadat ik de keus had gemaakt om als z.g indipendents d.w.z. op geheel eigen gelegenheid met vervoer van tent slaapzak potten en pannen enz. op je fiets kon ik een keus gaan maken voor mijn fiets. Bij de Fietsenwinkel in ons dorp kreeg ik deskundig advies en heb ik de keus gemaakt. Een Koga Miyata in het type Worldtraveller.  Ik moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben met deze keus. Ik heb geen problemen gehad, geen lekke banden behoudens dat ik na 3500 km een buiten band heb vervangen. Andere reisgenoten hebben diverse malen bij een bike shop reparaties moeten laten uitvoeren en vele lekke banden moeten plakken.

Kampeer spullen: Tent slaapzak en matras heb ik bij Hendriks Ermelo aangeschaft waar ik een uitgebreide en deskundig advies over wat ik moest aanschaffen. Steeds in overweging nemend gewicht, volume en prijs. Waarbij belangrijk is dat het materiaal drie maanden intensief gebruikt gaat worden onder sterk wisselende omstandig heden. Ook hier was ik uitermate tevreden met mijn keus.

Fietskaarten: Via Adventure Cycling Association heb ik een serie van 12 fiets kaarten aangeschaft welke de totale tocht duidelijk aangeeft. Deze kaarten zijn weer onderverdeeld in totaal 150 stuks detailkaarten. Tevens geven de kaarten een nuttige informatie over campings, restaurants, winkels, fiets reparatie zaken en bibliotheken en het hoogte profiel van de route.

De tocht:

Zaterdag 16 mei was het vertrek van Schiphol met een rechtstreekse vlucht naar Portland. In Portland is het direct flink warm met een temperatuur tussen de 27 en 30 graden rijden we naar ons motel. Daar vandaan was het met de bus naar Astoria. Astoria ligt op de grens van de noordelijke staat Oregon en Washington aan de westkust. Maandag 18 mei was de start voor de tocht dwars door Amerika van de westkust naar de oost kust. De fiets krijgt zijn doop en moet met het achterwiel in de Pacific oceaan. Als alles volgens plan verloopt zal na c.a 11 weken het zelfde gebeuren met het voorwiel maar dan in de Atlantische oceaan.

We rijden eerst 200 km zuidelijk langs de kustlijn van Oregon waarbij het klimaat en de natuur op dat van Nederland lijkt. De kustlijn bestaat uit stranden maar ook voor een deel uit vulkanisch gebied waardoor het landschap wel wat golvend is. Dan buigen we naar het oosten af en wordt het landschap meer bebost met open stukken weilanden en meer heuvelachtig. We overnachten op campings. Na een week komen we bij Mc Kenzie bridge en gaan onze eerst echte beklimming maken naar een hoogte van c.a 1623 m waarbij we boven de sneeuwgrens komen. Tijdens de afdaling worden we ingehaald door een biker die ons uitnodigt om in zijn  vakantie huis te komen logeren. We krijgen te eten, mogen douchen en slapen in een gewoon bed en dit is toch wel wat anders dan in je tentje. Dit is onze eerste ontmoeting waarbij we verrast worden over de gastvrijheid van mensen t.a.v. fietsers en gelukkig volgen er nog vele van dit soort verassingen. Zo rijden we door Oregon en de staten Idaho en Montana. Deze noordelijke staten liggen hoog waarbij de temperaturen in de nacht net boven het vriespunt liggen en overdag tussen de 30 a 40 graden C op kan lopen. In Montana komen we in de stad Missoula. Hier heeft de organisatie ACA kantoor   waar ik mijn kaarten heb gekocht. Hier kun je alles te weten komen over fietsvakanties in Amerika. Zij waren initiatief nemer en organiseerden al in 1976 het jaar van de bikecentennial deze fietstocht. Hier worden we gastvrij ontvangen en mogen internetten en gaan natuurlijk op de foto. In Montana rijden we naar West Yellowstone.  Hier gaan we door het park en passeren daarmee de grens met de staat Wyoming. In het park zien we vele bizons en bewonderen het natuur verschijnsel van de Geijsers. Omdat we vroeg in het seizoen zijn ligt hier plaatselijk nog sneeuw. Als we het park verlaten rijden we het Teton national park in. Hier krijgen we tot onze verassing een bruine Grisly beer te zien die op c.a. 100 m afstand een prooi ( hert) eet. Vanaf Mantana zijn we in oostelijke richting gereden en via Wyoming naar Colorado. Hiermee zijn we de Rocky Mountains in de lengte richting overgekomen en de hoogste pas van onze trip gepasseerd. Dit was de Hoosier Pass met een hoogte van  3520 m, deze ligt iets ten westen van Denver. We rijden nog iets zuidelijker tot de stad Pueblo waar we ongeveer op de helft zijn. Omdat we nu veel lager komen en de nachten niet meer zo koud worden kan ik een deel van mijn bagage per post naar huis sturen. Dit scheelt mij heel wat gewicht en geeft mij meer ruimte in mijn fietstassen. Vanaf Pueblo gaan we in oostelijke richting en gaan we de z.g Great Plains over. Dit zijn de vlaktes van Kansas. Kansas is de graanschuur van de VS. Hier zien we de uitgestrekte graanvelden waar zojuist de oogst is begonnen. Hier stropen enorme combines de akkers af om de oogst binnen te halen. We rijden honderden km rechte vlakke weg in oostelijke richting en passeren zo af en toe een dorpje waar we kunnen overnachten. Hier zijn nagenoeg geen campings en overnachten we in stadsparkjes. Als we geluk hebben is er een zwembad en mogen we daar gratis gebruik van maken. De temperatuur hier is zoals de Amerikanen dat noemen HOT HOT en loopt zelfs op tot tussen de 40 en 45 graden C. Als we door Pittsburg rijden passeren we de grens met Missouri en komen geleidelijk in het heuvellandschap van de z.g. Ozark Mountains.

Hier zijn de klimmers niet zo hoog maar wel veel en met een beetje geluk rol je van de ene heuvel naar de andere. Het blijft wel warm ook ?s nachts. Bij Chester Steken we de Mississippi over en komen daarmee in onze 8e staat binnen Illenois. Chester is de stad van het stripfiguur Popeye de sailerman. Overal in de stad vind je hiervan afbeeldingen.  We rijden alleen door het meest zuidelijke punt van Illenois zodat we een dag later de Ohio rivier per pont oversteken en de staat Kentucky inrijden. Het landschap blijft heuvelachtig maar het gebied is dichter bevolkt. In de bermen zien we meer kleur van bloemen en planten die in bloei staan. Na ruim een week fietsen komen we in onze laatste staat Virginia.

Een mooie staat vol afwisseling van heuvels bos, akkerbouw en veeteelt. Het laatste heuvelgebied dat we over moeten is de Blue Ridge Mountain. Een heuvelrug die we in de lengte overrijden. Dit geeft een prachtig uitzicht over de heuvels en het dal. Doordat we aardig in de zomer zijn terecht gekomen blijft het warm. Wel is het af en toe vochtig en warm en hebben regelmatig met regen te maken.  In de nacht is er soms onweer maar gelukkig niet overdag. In de 2e helft van onze trip hebben we meestal in stadsparken gekampeerd maar mochten ook vaak in of bij een brandweer garage overnachten en van toiletten en douche gebruik maken. Ook mochten we div. malen ik kerkgebouwen overnachten.

Aan het eind van onze tocht komen we in de gebieden van de z.g. Battlefields en uiteindelijk komen we op 3 augustus in Yorktown aan de Atlantische oceaan. Hier vieren we een feestje en dopen onze voorwiel in de oceaan zoals dat hoort.

Voor mij was deze reis een wens die 30 jaar geleden is ontstaan en waar ik intens van heb genoten.

Aard Weijers

Aantal fietsdagen       73

Gemiddelde afstand per dag                         95 km

Langste etappe                                              168 km

Kortste etappe                                                             53 km

Hoogste top    Hoosier Pass   Colorado         3520 m

Temperaturen Hoogste temperatuur             46 Celsius

Aantal doorkruiste staten                              10 staten

Tijdzones                                                       4 tijdzones

Westkust Pacific time in de bergen Mountain time, in het midden Central time en in het oosten Eastern time waarbij we de klok steeds een uur vooruit moeten zetten. Aan de oostkust is het tijdverschil met Nederland 6 uren.