Amstel Gold Race 2010

Een twintigtal WTCers stonden 17 april samen met nog 12.000 wielerliefhebbers aan de start voor de AGR. Waaronder diverse bedrijventeams met diverse WTCers, waaronder Andre van Til (eigenaar Plus Supermarkt Almelo) met een grote ploeg in paarse tenue's met o.a. Ellen en Hester. Ook enkele managementsleden van Bakker Transport Zeewolde (waaronder Theo), ook een groot aantal Alpe d'Huzes deelnemers....dus ook Eric Woltheus was erbij en onze WTC-sponsor Nu-Swift met 12 personen. Vanavond bij het uitrijden bij de maandagavondgroep (weer een groep van 40 personen!!!) bleken er nog veel WTCers deze happening te hebben meegemaakt.

Zelf maakte ik deel uit van het Nu-Swift Cyclingteam. Hieronder het relaas.

Vip treatment bij Amstel Gold Race

Nu-Swift had zich voor het bedrijventeam arrangement ingeschreven, met werknemers van Nu-Swift en enkele WTC leden. We zouden deze dag door de AGR organisatie in de watten worden gelegd.

Om 5.15 (het is nog berekoud, de ijskrabber moet gebruikt worden) vertrokken Jan-Willem en ondergetekende uit Zeewolde richting de MC in Den Dolder, daar ontmoeten we om 5.45 Frank en de broers Max & Michiel uit Harderwijk....met de Nu-Swift bus met fietsen en de Skoda van Max richting het zuiden. Halverwege sloot Gideon ook met zijn Nu-Swift bus aan met daarin Ed v/d Hoeven en Bas...dus in colonne van 3 richting Valkenburg. Bijna alle auto's die we onderweg tegenkomen zijn voorzien met fietsendragers volgestouwd met racefietsen, een saamhorig gevoel. In de buurt van Valkenburg aangekomen is het een waar gekkenhuis, maar wij hebben dit keer geluk...vanwege onze bedrijventeam parkeerkaart kunnen we overal zo doorrijden en voor we het weten staan we vlak bij de startlocatie...helemaal top. Inmiddels hebben Jeroen en Timo ook een plek op het terrein gevonden en sluiten zich bij ons aan. Hier kleden we ons in nog steeds ietswat frisse omstandigheden om....dus toch maar lange broek met shirt lange mouwen. Danny en fietsmaat Piet waren mooi op tijd in de Amstel Gold Xperience zaal en hadden hun ontbijt al achter de kiezen toen wij de zaal betraden. Een persfotograaf stond ons al op te wachten, dus voordat bondscoach en organisator van de Amstel Gold Race Leo van Vliet het podium van het Xperience theater beklom, waren eerst wij aan de beurt voor een ploegenfoto.....wat een prachtig resultaat is geworden (bedankt daarvoor Wouter!!!) www.roosenboomfotografie.nl. Daarna konden we genieten van een uitgebreid ontbijt....door de AGR gastvrouwen opgediend. Tijdens het eten deed Leo van Vliet zijn praatje....hij was op dat moment nog benauwd of de live reportage de dag erop wel door zou kunnen gaan en of alle renners wel op tijd zouden kunnen komen (ivm het vliegverbod/vulkaan as), achteraf is het toch nog allemaal goedgekomen. Hij wenste ons een fijne dag toe en wij maakte ons op voor een lekkere dag fietsen. Ondanks de drukte een uitermate relaxte sfeer, we sloten aan in de lange rij en hoorde van de omroeper dat de laatste 1000 personen van start gingen....dus lekker in de staart van de meute. Het is prachtig weer en de temperatuur begint al snel op te lopen. Voor de eerste klim nog even Timo, Jeroen en een deel van het peloton op de foto gezet en breng Gideon en Ed nog even het op en afschakelen met de remgrepen bij....ze waren nog de verstellers op de buis gewend. Bij de eerste klim ploft de groep en daarna vind eenieder zijn weg. Michiel, Max, JanW, Jeroen en ik trekken geruime tijd met elkaar op. Na een tijdje zijn we Jeroen ook uit het oog verloren. Het heeft geen zin om volle bak te gaan rijden, het is erg druk....dus in de afdalingen gewoon wat eerder in de remmen knijpen zodat je kan reageren wat er voor je gebeurt. In de klimmetjes halen we hele volkstammen in en gaat het gas er vol op. Bij de eerste stop in Gulpen worden de bidons bijgevuld en koeken en repen naar binnen gewerkt. Hier trekken we de lange broek ook uit want het is inmiddels smoorheet geworden. Ik zie uit naar de serieuzere klimmen die komen gaan om daarna op het drielandenpunt in Vaals onder de uitkijktoren even lekker te genieten in de zon onder het genot van een ijskoud colaatje. Het klimmen gaat crescendo en heb de triple niet nodig, onvoorstelbaar...gewoon middenblad en raggen naar boven...de trainingen en begeleiding van Adrie v Diemen begint nu echt zijn vruchten af te werpen. Op het terras van het drielandenpunt kom ik Andre tegen....hij zit daar met zijn groep te genieten in de zon. Wij schuiven ook aan en nemen het ervan....dus een zeer ruime pauze :-) Op het moment dat we willen vertrekken komt Jeroen binnen. Hij is leeg en niet lekker...heeft buikkrampen...dat zit het team niet lekker om hem zo achter te laten dus na heen en weer bellen met de organisatie en in samenspraak met Jeroen besloten we toch om met hem naar beneden te fietsen. Al gauw moet hij weer van de fiets en na een bezoek aan het toilet blijkt dat het daarna een stuk beter gaat en hoeven beneden aangekomen geen taxi te bellen. Desalnietemin besluiten we de snelste en vlakste weg terug te fietsen via de provinciale weg langs Schin op Geul zodat ook hij zijn medaille in ontvangst kan nemen bovenaan de Cauberg. De Cauberg is toch altijd iets aparts met al dat wielergekke volk wat je me kant naar boven schreeuwt met een speaker die je naam vermeld en de boel lekker opzweept. Bovenop is een gigantisch feestterrein....dat kan je van aan de mannen van Amstel wel overlaten. Het bier vloeit hier rijkelijk met harde live muziek van de Corona's.......helemaal gezellig maar errrrrug druk. Na inlevering van de startbordjes en een snelle pint vertrekken we naar de Xperience zaal in Valkenburg waar ons nog een buffet wacht. Tot onze verrassing zitten daar ook de meeste overige leden van het team...Timo, Gideon en Ed blijken een groot deel van de dag met elkaar te hebben opgereden. Bas (Gideon zijn maat) was bijzonder sterk en was deze groep in het begin al kwijtgeraakt en zat ook in de zaal. Frank die de hele dag lekker getraind had en 200km op de teller had staan kwam ook kort na ons de zaal in lopen. Alle verhalen van de hele dag kwamen los en de borden pasta's werden meerdere malen opgeschept......wat een verwennerij!! Na het gekkenhuis boven op de berg een zalig rustpunt om even bij te komen. We hebben hier wel anderhalf uur ons buikje rond gegeten. Bij vertrek mochten we van de sponsor een paar zakken/bussen/repen Isostar meenemen.

Iedereen keek met heel veel genoegen terug op een topdag.

Bedankt AGR organisatie, ook een pluim voor alle vrijwilligers die de weg voor ons vrijhielden en zorgde voor een goede doorstroming.

Enkele quote's van deelnemers: Het was top, goede organisatie, lekker gegeten, prima sfeer, mooi weer, heerlijk gefietst en een prachtige omgeving.